A film

A régivágású krimik szellemében felépített Oroszországból szeretettel kényelmes konzervativizmusa után a készítők visszatértek a Dr. No extravagáns stílusához. Itt már nem egy titkos kódfejtő masina elrablása körül bonyolódik a cselekmény, ahol kémek és ellenkémek hangtompítós revolverekkel lövöldöznek egymásra elhagyott országutak mentén, vagy a világvárosok félreeső, szűk utcáiban. Sokkal inkább arról van szó, hogy egy megalomán bűnözőzseni valamilyen őrült tervvel világuralomra tör (vagy ha nem, hát milliárdos váltságdíjat követel), és az egyetlen személy, aki képes megállítani őt, a britek első számú titkosügynöke, James Bond.
Ezúttal az őrült ázsiai (Dr. No) helyett egy őrült európai, Auric Goldfinger (Gert Fröbe) a főgonosz. A többi 007-es történettől eltérően (vagy ha úgy tetszik: az eredeti regényváltozathoz leginkább hűen) ő az a fajta szuperbűnöző, aki elődeitől eltérően nem szorul Ernst Boefeld, a hírhedt SPECTRE-terrorvezér atyai támogatására - mecénásként ugyanis ott állnak mögötte a Bond-filmek állandó mumusai: a kínaiak (egy ideig az öltönyös-kalapos amerikai maffiózó-elit is, de egy erődemosntráció során gyorsan likvidálja őket). Goldfinger ördögi tervének célpontja Fort Knox, az Egyesült Államok aranytartalék-raktára (azaz a Nemzeti Bank és egy igen jól védett katonai erőd keveréke), ahol annyi kincset halmoztak fel 1936 és '64 között, hogy a kövér Főgonosz hetekig csak a teherautókra rakodással lenne elfoglalva - már ha egyáltalán átjut a megerősített védműveken. Goldfinger azonban nem véletlenül szuperbűnöző, esze ágába sincs berontani, és telerakott páncélvonattal távozni. Körmönfontabb módszerekhez folyamodik: a kínai barátaitól kapott ideggázt repülőgépekről permetezi szét a levegőben egy csinos pilótakülönítmény segítségével, majd miután egy katonai mentőautóba rejtett szuperlézerrel(!) könnyebben kinyitja az erőd páncélajtaját, mint más a sütisdobozt, atombombát robbant az erőd belsejében - évtizedekre sugárfertőzötté téve az itt tárolt aranykészletet. Számítása szerint ezzel a magánakcióval akkora konjunktúrát teremtene a nemesfémpiacon, hogy a saját (amúgy sem kevéske) aranyba fektetett vagyonának értéke villámgyorsan a többszörösére nőhet (miközben a nyugati tőzsdéken támadt káoszt kínai barátai szépen felhasználhatják a maguk kis világháborús terveikhez).
Goldfinger akkor követi el az első nagy hibát, amikor forró aranyba mártva meggyilkolja Bond egyik alkalmi partnernőjét, Jillt (Shirley Eaton) - az utolsót pedig akkor, amikor a Fort Knox szívében elhelyezett atombombához a brit szuperkémet is hozzábilincseli. Bond "egészen véletlenül" 0:07-nél leállítja a számlálót (az ötlet az egyik producer, Harry Saltzman humorát dicséri), feljut Goldfinger magánrepülőgépére, kilöki az apró kabinablakon a meglehetősen termetes (és itt már ki tudja miért katonai egyenruhában feszítő) gengsztert...És végül eltűnik egy ejtőernyő alatt Goldfinger időközben jó útra tért pilótanőjével, Pussy Galore-ral (Honor Blackman).

Az első néhány akciódús jelenetet követő főcímzene itt először egyezik a film címével - Shirley Bassey dala (azon túl, hogy annak idején első lett az amerikai slágerlistán) minőségben máig igazodási pont a későbbi Bond-filmek alkotói számára. Ugyanígy a "kötelező kellék" rangjára emelkedett a főgonosz hallgatag segítőtársa. Oddjob, a bikanyakú kínai (Harold Sakata) ugyanazt a hálátlan szerepet tölti be a Goldfingerben, mint később a méltán népszerű, két filmben is felbukkanó Vasfogú: ő a világuralomra törő szupergengszter jobbkeze, aki folyton megakadályozza Bondot abban, hogy az ügynök még a stáblista legördülése előtt végezzen a főellenféllel.
A Goldfinger szabadabban bánik a helyszínekkel is, mint tette azt az Oroszországból szeretettel, a maga kényelmes vonatozásával. A korai Fleming-regényekre jellemző Karib-térségbe ugyan ezúttal nem jutunk el, de kapunk helyette autós üldözést az Alpok kanyargós hegyi útjain - mely utóbbi kiváló alkalom arra, hogy megtudjuk, mi mindennel szerelte fel Q az új csodajárgányt, Bond Aston Martin DB5-ösét. Olajfecskendő, ikergéppuska (előbbi a hátsó, utóbbi az elülső fényszórók mögé rejtve), golyóálló biztonsági panel, katapultülés, néhány alattomos penge, amivel az üldözők autójának kerekeit lehet tönkretenni - ezek közül nem egy szerkezet a 007-es rendelkezésére áll majd az elkövetkezendő bevetések során is. Ám a Goldfinger pozitívuma, miszerint minden téren kötelezően követendő példa a későbbi Bond-filmek rendezőinek, egyben borzasztó nagy hátrány is: olyan magasra tette a lécet, amit már saját maga sem képes átugrani, amennyiben összességében nézzük a húsz (azaz immár a Casino Royale-lal huszonegy) ügynökfilmet.
A DVD
Mint ahogyan a Dr. No és az Oroszországból szeretettel, a Goldfinger is átesett DVD-megjelenés alkalmából egy igen impresszív, kockáról-kockára történő digitalizáláson, és egy 5.1-es hangújrakeverésen. Az eredmény több, mint lenyűgöző. A film felújított változata immár a készítők audiókommentárjával is végignézhető, az extra lemez pedig számtalan további érdekességet tartalmaz a Bond-rajongók számára. Az MI6 rejtekhelyén menüben "eldugott" első kisfilm bemutatja a legendás csodajárgányt (On Tour with the Aston Martin), de találunk itt a szereplőkkel (Sean Connery, Honor Blackman) készített interjúkat, és megnézhetünk két színészt (Theodore Bikel, ill. Tito Vandis), amint Goldfinger nagymonológját mondják fel a szereplőválogatásról megmaradt archív felvételeken.
A 007-es küldetés opcióban tematikus sorrendben nézhetjük végig a film egyes jeleneteit (például külön a Bond-lányok belépőit, külön a 007-es által bejárt helyszíneket, stb.) eredeti nyelven. A Küldetésdosszié menüben már húsosabb falatok találhatók: a The Making of Goldfinger egy közel félórás dokumentumfilm a harmadik Bond-opusz forgatásáról, és hasonló hosszúságú az a The Goldfinger Phenomenon is, amely a Goldfinger mozilátogatókra, a játék- és reklámiparra, valamint a további 007-es filmek készítőire tett lehengerlő hatással foglalkozik. Utolsóként megtekinthető egy pár perces kisfilm is az Oddjob-ot játszó testépítő hawaii színészről, Harold Sakatáról (bár ez igazából szerepel a werkfilmekben is, tehát fölöslegesen lett külön szedve - de ez legyen a legnagyobb problémánk a kiadvánnyal...).
A Propagandaminisztérium menüpontban tévé- és mozielőzeteseket, valamint korabeli rádiószpotokat találunk, majd a szokásos képgaléria zárja az extrák sorát. (Az audiókommentár csak angol, a többi extra viszont magyar felirattal is megnézhető) A duplalemezes DVD-khez a többi filmnél már megszokott igényes papírtok, valamint a forgatással kapcsolatos érdekességeket tartalmazó pár oldalas füzet is jár. Nem kétséges: a James Bond filmek kétlemezes, különleges kiadása alaposan leiskolátza a mostanság itthon megjelenő kiadványokat, mind tartalomban, mind kinézetben.
95%

Goldfinger
Színes brit akciófilm
Eredeti cím: Goldfinger
Ősbemutató: 1964. szeptember 17.
Hazai bemutató: n.a.
Játékidő: 105 perc
Rendező: Guy Hamilton
Szereplők: Sean Connery, Gert Fröbe, Honor Blackman, Shirley Eaton, Desmond Llewelyn
Forgatókönyvíró: Richard Maibaum, Paul Dehn
Producer: Harry Zaltzman, Albert R. Broccoli
Operatőr: Ted Moore
Vágó: Peter Hunt
Zene: John Barry
A DVD
Képarány: 16:9
Hangok: magyar, angol, cseh, lengyel 5.1
Feliratok: magyar, angol, cseh, lengyel, bolgár, horvát, ivrit, izlandi, portugál, román, török
Extrák: Interaktív menü, kisfilmek: On Tour with the Aston Martin DB5 (11:10'), Honor Blackman open-ended interview (3:45'), Sean Connery from The Set of the Goldfinger (3:01'), Theodore Bikel Screen Test (5:22'), Tito Vandis Screen Test (4:01'); jelenetek tematikus elérése, werkfilmek: The Making of Goldfinger (24:56'), The Goldfinger Phenomenon (27:55'), Original Publicity Featurette (2:06'); előzetesek, tévé- és rádióreklámok, képgaléria, audiókommentár
(2006. december 3.)